fredag 26. oktober 2012

Skal, skal ikke...

Jeg har hatt en litt tøff periode de siste ukene. Det har vært vanskelig å holde motivasjonen oppe og hardt å sette seg inn i nytt materiale. Jeg tar to fag, ved siden av tiden jeg skal bruke på å komme igang med forskningsarbeidet mitt, og ofte får de mer oppmerksomhet siden de har klarere rammer og mer konkrete oppgaver som skal leveres inn for karaktersetting. Dermed har fokuset på det som skal bli doktorgradsprosjektet mitt kommet litt i bakgrunnen.

Dette tok jeg opp med veileder. Han er utrolig hyggelig og forståelsesfull, og gjør alt han kan for å tilrettelegge slik at jeg kan gjøre en god jobb. Så han tenkte jeg ville ha godt av å komme ut litt og hilse på andre folk som jobber med interne bølger (det er ikke så alt for mange av dem her i Fairbanks) og få litt mer praktisk innputt som kan være en motivasjonsboost for det jeg skal jobbe med siden. Dermed forhørte han seg med folk han kjenner, og har funnet et forskningstokt jeg kan delta på. Dette toktet har som hovedmål å se på interne bølger og skal gjøre samme type målinger som jeg etterhvert skal være med på om en to-tre års tid i forbindelse med mitt prosjekt. Så jeg kommer til å få masse praktisk relevant erfaring, både med instrumenter og målemetoder, men også hva som må gjøres av dataprossessering etterpå. Det vil bli mulighet for å diskutere det vi ser, og det vil være høyt ansette, erfarne folk som kan svare på alle spørsmål jeg måtte ha når det kommer til temaet interne bølger. De som er en del av dette toktet er også en del av T-TIDE prosjektet som mitt doktorgradsarbeid er en del av, så det vil være en unik mulighet til å bli kjent med folk som kan være til stor hjelp når jeg står fast senere og generelt gjøre meg bedre synlig i forskningsmiljøet. Så langt, så vel.

Det er bare det at toktet er fra 10. november til 3. desember. Tre uker i slutten av semesteret. Eksamen i mine to fag er 13. og 14. desember. Det er et prosjekt og et essay som må gjøres ferdig innen den tid, som teller ganske mye av karakteren i begge fag, samtidig som jeg må være forberedt til eksamen. Jeg vil jo ikke bli kastet ut av programmet pga. dårlige karakterer...

Så er spørsmålet: Greier jeg begge deler? Kan jeg dra på tokt, og likevel overleve fagene med forelesninger jeg vil miste og oppgaver som må leveres? Det skal sies at forelesningene i et av fagene kan bli tatt opp og gjøres tilgjengelig på nettet. Men internett på båt er som kjent ikke superraskt, og en uke når jeg kommer hjem er i knappeste laget får å se igjennom og absorbere alt. Det vil være en 8 timer på, 12 timer av turnus på båten, noe som tilsier at jeg i prinsippet kan bruke et par timer hver dag til å lese, men det er vanskelig å si på forhånd hvor mye tid som faktisk kan settes av til lesing. (Er jeg heldig kan det tilogmed være mer hvis det er en del transportetapper, eller intrumenter som passer seg selv). Så her sitter jeg da, og teller på knappene. Skal, skal ikke...

3 kommentarer:

  1. Spørsmålet her er om det som er spennende overgår den delen som høres sykt stressende ut... Jeg er i utgangspunktet enig med bror' din, men jeg tror faktisk jeg lander på 'skal ikke'...

    SvarSlett
  2. Jeg har da alltid vært god på stressende innpurter. I alle fall i ettertid... :P
    I juleferien kommer jeg til å ligge flat!

    SvarSlett